2010-08-19

Astma-dags igen då

I måndags va de ju dags o börja jobba igen då efter 4 v semester - trodde jag...
På måndag morron vakna Jossan o kraxa som en kråka o hade jätteont i halsen, hon låg i feber veckan innan o missade kick-off cupen...

Under dagens gång så e de Oskars tur o börja låta som om han andas genom ett sugrör... O på kvällningen efter att ha andats alla sina doser ser han rätt grådassig ut i nyllet... Ringer sjukvårdsupplysningen o får tid till jouren 30 min senare..

85% i syressättning har grabbhalvan... 2 inhallationer där o sen direkt upp till barnakut... Efter 2 inhallationer o 8 Betapren-tabletter blir vi inlagda under natten för inhallation var tredje timme... O tillråga på allt va de överbeläggning på barnavd.

15 barn me samma problem hade trillat in till dom under kvällen, så vi fick sova i ett undersökningsrum - Oskar fick en säng men jag kan lova att deras fåtöljer inte e de minsta sköna o sitta i efter några timmar även om dom går o luta bakåt... :/

På tisdagen ska Oskar o jag träffa Dr Mia på Barnneurologen... Hon hade fått svar på DNA-testet hon tagit för ett halvår sen (som jag glömt bort).

Oskars problem beror inte på att han är prematur utan att jag eller pappan är bärare av en gen som framkallar: ADHD/ADD, läs- och skrivsvårigheter, förståndshandikapp, autism.

Så nästa steg är att jag, pappan o mina systrar ska lämna blod för en DNA-genomgång o sen ska vi få träffa en gen-tekniker från Uppsala som förklara mer...

För mig spelar det ingen roll om det är jag eller pappan som är bärare. Det som känns skönt, är att mina döttrar kommer att veta om att möjligheten finns att dom kan få ett barn med en neurologisk sjukdom. Sen är det upp till dom hur dom ställer sig till det hela.

Grabbhalvan har även börjat me Ritalin... Me like that... =) Men nu gäller de o få halvan att äta ordentligt så han inte går ner i vikt... Grädde i maten o gammaldags mjölk o dricka o fetaste yoghurten som finns... Tyvärr så är vi ju några stycken vid matbordet som inte behövar ha dom sakerna i maten men de e bara o gilla läget... Men prisad vare Dr Mia som på stående fot skrev ut näringsdrycker till han så han får behålla medicinen o ev höja dosen till 2 ggr/dag så han e lugn o fixar hela skoldagen...

Inga kommentarer: